Annonsørinnhold

Timeregistrering - en evig hodepine?

For mange oppleves timeregistrering som en uoversiktlig og kjedelig prosess, noe som igjen vanskeliggjør arbeidet for lønnsavdelingen.

Denne artikkelen er over fem år gammel

SmartDok

SmartDok er en skybasert løsning som hjelper deg som entreprenør å holde oversikt over prosjekter fra A til Å.

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

Før vi går inn på hvordan man forenkler timeregistrering i egen bedrift, bør en kanskje spørre seg; Hvorfor registrere vi egentlig timer?

- Jo, fordi det ikke finnes en bedre måte å forstå et prosjektbudsjett, ansattes ytelser, og teamets lønnsomhet. Arbeidet som blir utført er den betydeligste kostnaden for enhver bedrift, og god timeregistrering gir en dyp innsikt som kan forbedre driften og redusere kostnadene for selskapet.

I mange bygge- og anleggsselskap i dag dokumenterer de ansatte sitt timeforbruk gjennom et slags manuelt timeregistreringssystem. Slik dokumentasjon kan være et dagskjema, ukeskjema eller andre former for dokumentasjon, som for eksempel i sin simpleste form kan være gule postit-lapper. Det er denne dokumentasjonen som danner grunnlaget for lønnsutbetalingen og som fort kan bli den største hodepinen for et selskap.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk for større versjon

Hvordan kan en få en presis lønnsutbetaling i forhold til antall timer produsert? Med dårlig dokumentasjon kan resultatet bli unøyaktige fakturaer sendt til kunder, feil i lønnsutbetalinger og mye ekstra arbeid for administrasjonen.

Løsningen på “hodepinen” finnes
Heldigvis finnes det verktøy som kan hjelpe selskaper “i nød” med å forenkle timeregistrering , lønnsutbetalingen, samt få en mer presis sammenheng mellom hvert enkelt prosjekt og antall timer brukt. Et slikt system kan være web- og mobilbasert.

Smartdok har utviklet sitt web- og mobilbaserte system i samarbeid med bransjen og deres krav og ønsker. Som et resultat av dette inneholder SmartDok et mangfold av praktiske funksjoner som er tilgjengelig på alle populære plattformer og nettlesere mobilt og via din datamaskin.

Bare tenk deg å kunne sende inn timer uten å måtte dra på kontoret. Ta opp mobilen, før inn timer på korrekt prosjekt og send dem inn der du er. Om du sitter i en gravemaskin eller på en stillas på byggeplass er akkurat det samme. Timeføringen gjør du på den enkleste måten du kan tenke deg. Da snakker vi effektivitet!

Tid er penger
Bruk av et digitalt rapporteringssystem på mobilen gir betydelige tidsbesparelser for dine ansatte. Tiden og rotet som går med til å føre manuelle timelister og annen type lite effektiv rapportering kan brukes til mer produktivt arbeid.

- Det sies at det tar mellom fem til ti minutter for administrasjonen å attestere bare én ansattes timelister.

Med et digitalt dokumentasjonssystem automatiseres mye av disse operasjonene, slik at teamet ditt kan bruke tiden på bygging og produksjon i stedet for papirarbeid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk for større versjon

Flere fordeler
Men fordelene begrenser ikke bare til innsending av timer. Med et digitalt system som SmartDok kan du også sende inn avvik og sjekklister via mobiltelefonen. Noe som forenkler jobben med RUH og HMS i en bedrift.

Andre ting en kan forenkle med bruk av app er innsending av maskintimer, service, drivstoff, elektroniske mannskapslister, verktøyoversikt og mere.

Bort med hodepinen! Gjør attestering av timer og lønn til noe du gleder deg til!

Ta kontakt med SmartDok her!

Powered by Labrador CMS