Annonsørinnhold

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør
Årlig oppstår nesten 2 millioner tonn avfall fra bygg i Norge, og i tillegg kastes ca 200 000 tonn møbler og interiør. Det haster å iverksette både mål og tiltak, for innen 2030 må disse tallene halveres. Innsatsen kommer til å kreve kunnskap og samarbeid.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Sirkulærøkonomi har blitt bygg- og eiendomsnæringens heteste tema. Det oppstår overskuddsmaterialer fra kapp og feilbestiling ved nybygg, man sitter igjen med overflødige materialer etter ombygging og renovering, og det kastes ombrukbare materialer ved riving. Samtidig kjøpes det nye ressurser for svimlende summer, uten at dette behovet dekkes av eksisterende ressurser. Graden av sirkularitet i norsk økonomi ble målt for første gang i 2020, og var beskjedne 2,4 %.
Vi må ganske enkelt finne løsninger som sikrer at materialer ikke må avslutte sin levetid selv om nåværende eier endrer sitt behov. Å oppnå skala og hastighet på slik sirkulær omstilling vil imidlertid kreve nye gjennomføringsmodeller, nye samarbeidsformer, nye forretningsmodeller, nye verdikjeder og nye markedskanaler.
- Loopfront er en digital plattform som adresserer nettopp dette behovet. Vi har utviklet teknologi som tilrettelegger for rask og effektiv kartlegging av både bygningsdeler og interiør, forteller sirkulær rådgiver Elin Hansen. Bygningsdeler registreres etasje for etasje, og katalogiseres i henhold til bygningsdelstabellen. En kan også kartlegge møbler og inventar. Man kan lagre bilder direkte via mobil, og i tillegg knytte unike QR-koder til objekter ved bruk av klistremerker. Vurdering av ombrukbarhet kan gjøres ved registrering, eller man kan legge til slik informasjon i etterkant – sammen med f.eks. FDV-dokumentasjon.
- Bare det å få systematisk oversikt over egne ressurser kan for mange oppleves som en revolusjon, sier Hansen . Den aller enkleste sirkulære løsningen er tross alt intern ombruk i egen organisasjon, enten i et annet bygg eller i samme bygg i redesignet tilstand. Fordelen ved tidlig kartlegging er dessuten at man kan sette mer treffsikre mål for prosjekter og anskaffelser, eller til og med endre planlagte anskaffelsesprosesser.
I plattformen kan man selv administrere intern brukertilgang til systemet, eller gi eksterne brukere tilgang til sine lokasjoner. På den måten kan representanter for alt fra prosjekteringsgrupper og entreprenører til tjenesteleverandører og andre økosystemer gis tilgang til å se, reservere materialer, eller samhandle om løsninger.
- Hittil har vi prioritert tilrettelegging av interne markedsplasser og regionale ombruksnettverk. Som innovasjonsselskap med store miljøambisjoner har vi en utviklingsplan i samarbeid med våre kunder. Om du ønsker å prøve kartlegging og planlegging av ombruk, så kan du teste plattformen her.