Annonsørinnhold

Registrer arbeidstimer, maskintimer, massetransport, avvik i en og samme app – SmartDok.

Over 2.000 bedrifter sparer i dag tid og penger med SmartDok

I bygge- og anleggsbransjen bruker mange bedrifter fortsatt manuelle dokumentasjonssystemer. Arbeidstid, maskintimer og avvik dokumenteres på ulike former og håndskrevne lister, som i sin enkleste form kan være gule post-it lapper eller linjeark.

Denne artikkelen er over fem år gammel

SmartDok

SmartDok er en skybasert løsning som hjelper deg som entreprenør å holde oversikt over prosjekter fra A til Å.

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

Et slikt manuelt system er ekstremt tidkrevende for selskapet: innsamling, transport og overføring av informasjon til et Excel-dokument svelger mange timers arbeid. Timer som med et digitalt system kunne vært brukt på verdiskapende arbeid. Kort sagt; mindre papir – mer bygging!

Hva er så løsningen? Jo, den finnes i en svært brukervennlig app som brukes ute i felten og i et effektivt brukergrensesnitt for administrasjonen. SmartDok er utviklet for entreprenørbransjen og gir deg full oversikt over prosjektene dine. Resultatet er en forenklet arbeids-hverdag og økt lønnsomheten for bedriften.

Kontakt SmartDok for demo og pris

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Inge Mardahl holder opp verktøyet som gjør hverdagen enklere. Her er han avbildet sammen med Maskinfører Tor Dalen, som har vært med på hele reisen til selskapet, fra papir til digitalt. ( Klikk for større versjon)Klikk for større versjon

Sparer flere årsverk
Mardahl Maskin AS nord for Trondheim har siden overgangen til et digitalt dokumentasjonssystem fått en mye enklere hverdag.

Et annet selskap som også har opplevd suksess med SmartDok på laget er Tranby AS utenfor Oslo.

– Overgangen til SmartDok er veldig tidsbesparende for lønns-kjøringen vår. Fra det å skrive inn alle timer og prosjekter manuelt, til å få overført dette fra SmartDok til lønnssystemet er en stor forskjell. I tillegg var systemet enkelt å sette seg inn i, sier Mathias Tranby.

Ønsker du demo og pris på SmartDok - trykk her

Mer effektiv timeregistrering

( Klikk for større versjon)Klikk for større versjon


Godkjenning av timer og fakturering er tidkrevende syssel for et byggefirma. Hver arbeidstime må dokumenteres: hvor den ble produsert, på hvilket prosjekt og hvilken type arbeid som har blitt gjort. Dermed er effektive godkjenningsrutiner et «must», fordi verdifull tid ikke skal bli kastet bort unødvendig.

– I dag attesterer vi i snitt et årsverk på en og en halv time. Da har vi klargjort lønns-kjøring og sendt over fakturagrunnlag til kunden. Noe vi ikke hadde klart uten SmartDok, forteller Inge Mardal.
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Les mer om timeregistrering i SmartDok her

Bedre kontroll på maskinparken
En stor fordel ved et digitalt dokumentasjonssystem versus en manuell liste er at dataene kan hentes raskere. Ved hjelp av maskin- og servicemodulen får selskapet bedre oversikt og økt kontroll over maskinene.

– Før vi tok i bruk SmartDok var alt manuelt. Dersom daglig leder lurte på hvor mange timer vi hadde solgt på en spesifikk maskin, så måtte vi fysisk inn å lete i blokkene. Et mareritt som fort kunne ta en halv dag, bare for å spore opp dataene, forteller Inge Mardal.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Bli kjent med maskin- og servicemodulen

Få full kontroll på avvikelsene også!
Byggebransjen er en industri med uvanlig mange risikofaktorer. Uønskede hendelser og uregelmessigheter kan oppstå når og hvor som helst: skader, nestenulykker, mangel på beskyttelsesutstyr, defekt lastsikring, materiell skade eller andre hendelser. Situasjonen skal dokumenteres, rapporteres og analyseres så raskt, og så effektivt som mulig.

Mange byggefirmaer bruker fortsatt manuelle systemer for å håndtere avvik. Det er tungvint og tidkrevende. Med HMS/KS-modulen kan alle skjemaer og sjekklister som tidligere er ført manuelt, bli digitalisert. Mindre administrativt arbeid, samt raskere og bedre oversikt, bidrar kort til å sikre et trygt og bærekraftig arbeidsmiljø.

I SmartDok fører en sjekklister, RUH og kvalitetsavvik – via appen!

– Vi har jobbet med HMS/KS-modulen i SmartDok en god stund nå. Vi synes den er genial og enke i bruk, sier prosjektleder hos Harald Nilsen AS, Alf Christian Losvar.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Les mer om HMS/KS i SmartDok

Elektroniske mannskapslister

( Klikk for større versjon)Klikk for større versjon


Elektroniske mannskapslister over de ansatte er viktig for at de sentrale aktørene på en byggeplass (byggherre, HMS-koordinator, arbeidsgiver og verneombudet), og tilsynsmyndighetene, raskt skal kunne skaffe seg oversikt over de som jobber på bygge- eller anleggsplassen. Vår løsning er kanskje Norges mest fleksible løsning. Du kan velge mellom å registrere mannskapslister via byggekortleser, direkte i SmartDok-appen eller via en UE-app om du er underleverandør eller inneleid.

– Vi bruker byggekortleser fra SmartDok. Den gir oss til enhver tid god oversikt over hvem som er inne på anleggsplassen. Det skaper trygghet i prosjektet. Samtidig er systemet enkelt å montere og installere, samt lett å bruke, sier Espen Aaarum i Park & Anlegg.

Les mer om elektroniske mannskapslister i SmartDok

Bruk mobilen til å registrere vareforbruk eller massetransport!
SmartDok hjelper til med å holde kontroll over transport, masser og lagerbeholdning. Registrer forbruk av varer/materiell mot prosjekt, registrer hva du har produsert på et prosjekt, eller registrer massetransport/lasslister.

Et korrekt utarbeidet fakturagrunnlag første gangen sparer entreprenører for mye tid og penger. Da slipper man at små forglemmelser blir til store tap og unødvendige diskusjoner med kunder og underleverandører. Arbeidet med å fremskaffe grunnlaget må være enkelt, oversiktlig og effektivt.

Bli kjent med vareforbruk og massetransport i SmartDok

Powered by Labrador CMS