Annonsørinnhold
Mapei lanserer bærekraftrapport for den norske virksomheten
For første gang kan Mapei AS presentere en egen bærekraftrapport for sin norske virksomhet. – Dette er en rapport vi er stolte av å presentere, og det er lagt ned en enorm innsats av våre ansatte og samarbeidspartnere for å lose arbeidet i havn, sier administrerende direktør Trond Hagerud i Mapei AS.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Rapporten vil bli presentert på Bygg Reis Deg for første gang, men den finnes nå tilgjengelig i elektronisk form, og kan lastes ned her.
Bærekraftrapporten er utformet etter den såkalte GRI-standarden (Global Reporting Initiative) som er en internasjonal anerkjent standard innen utforming av rapporter av denne typen.
Tar miljøet på alvor
Hagerud, som selv har vært tungt involvert i arbeidet, sier dette viser at Mapei virkelig tar miljøet på alvor, og at dette er noe som gjennomsyrer hele virksomheten.
– Denne rapporten viser hva vi produserer, hvordan det lages og hvordan hele vår verdikjede er påvirket av det grønne skiftet vi er inne i. Mapei-konsernet, som er til stede over hele verden, har tidligere laget flere bærekraftrapporter, men det er første gang vi lager en versjon rundt vår norske virksomhet, sier Hagerud.
Han forteller at de har vært opptatt av hvordan hele virksomheten påvirker klimaet gjennom en årrekke, og at selskapets ansatte nå har lagt ned et stort stykke arbeid med å samle dette mellom to permer.
Mapei investerer kraftig i forskning, utvikling og utdanning som en del av sitt 360 graders-perspektiv på bærekraft, og bærekraftig utvikling har gjennom mange år vært prioritert høyt i Mapei. Ikke bare med henblikk på miljøet, men også i forhold til de menneskene som jobber i bedriften og samfunnet generelt.
– Bærekraftig utvikling er noe som er viktig og inspirerende for hele organisasjonen og noe vi prioriterer høyt. Det er ikke bare en snakk vi tar i ledergruppen – dette er noe vi løfter sammen og engasjerer hele bedriften i. Ikke minst etter klimaavtalen i Paris og FNs 17 bærekraftsmål har vi satt et felles navn på dette, brukt disse målene som en rettesnor for vår utvikling og fått noe å strekke oss etter. For oss er det viktig at vi lager en bærekraftig strategi, hvor alle målene er en integrert del av vår strategi i et 360 graders-perspektiv, sier Hagerud.
– Det koster selvsagt penger å ha et så sterkt fokus på bærekraft, men vi ser dette som en helt nødvendig investering. Hvis vi ikke lykkes med dette, ville det på sikt være negativt for vårt omdømme, vår utvikling og vår økonomi. Vi har ambisiøse mål, og derfor ønsker vi selv å være en del av løsningen. Vi kan faktisk bety en forskjell, og det er veldig inspirerende og meningsfylt for oss i Mapei-teamet, understreker Hagerud.
Bygg Reis Deg
Konsernet har tidligere laget flere bærekraftrapporter, men nå er dette også fulgt opp med en egen rapport for den norske delen av konsernet.
– Jeg er meget tilfreds med arbeidet som er lagt ned av organisasjonen i dette arbeidet, og at selskapets første bærekraftrapport nå kan lanseres inn mot åpningen av Bygg Reis Deg, hvor Mapei i år satser tungt.
– Denne rapporten er fokusert inn mot den norske virksomheten fra a til å, og omfatter derfor selvsagt fabrikken og arbeidene på Sagstua. Det er mange av de ansatte i organisasjonen som har lagt ned mange timer i denne rapporten, sammen med Ernst & Young som har bistått oss i arbeidet. Rapporten er dermed tredjeparts verifisert, sier Hagerud.
Han forteller at rapporten viser den grunnleggende strategien de jobber etter, og omfatter da også de mange EPD-ene som de har utformet for sine ulike produkter.
Integrert i bedriftens strategi og kultur
Dao H. Ringøy, QHSE Manager i Mapei, sier at bærekraft er godt integrert i bedriftens strategi og kultur.
– Det er derfor helt naturlig å utarbeide en rapport, et sammendrag, som viser våre resultater og status til våre interessenter, sier Ringøy.
– Den viser ikke bare status med tiltak på ytre miljø utslipp, men handler også mye om hvordan vi tar vare på våre medarbeidere og nærområdet rundt oss. Hva bedriften jobber med og er med å ta ansvar for, vises tydelig i rapporten, noe hver enkelt medarbeider kan være stolt å være en del av. Nå som vi har status fra bærekraftrapporten 2020, er målet å årlig forbedre resultatene, sier Ringøy videre.
Omfattende arbeid
Rapporten, som er på 78 sider, er laget på engelsk, men den er produsert med bakgrunn i hvordan det arbeides i Norge.
– Vi har kunder, samarbeidspartnere og ikke minst kolleger i et større geografisk og internasjonalt marked, og vi ønsker derfor at rapporten også skal nå ut til dette publikum, og dermed treffe noe bredere, sier han.
– Rapporten har fokus på den norske virksomheten, men går også inn på hvordan vi jobber i hele det verdensomspennende Mapei-konsernet. Vi har prioritert å lage den så presis som mulig, med tall fra egen produksjon og drift, i tillegg til alt av transport, og så videre, legger han til.
Rapporten vil bli lansert på Bygg Reis Deg men kan også lastes ned her!