Annonsørinnhold

Trond Hagerud

Mapei - Bærekraftig utvikling i et 360-graders perspektiv

Mapei investerer kraftig i forskning, utvikling og utdanning som en del av sitt 360 graders-perspektiv på bærekraft. Det har blant annet ledet til Byggenæringens Innovasjonspris for teknologi som resirkulerer byggeavfall.

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Mapei

MAPEI er en ledende leverandør av lim, fugemasser og kjemiske produkter til byggebransjen. MAPEI i Norge holder til på Sagstua i Nord-Odal kommune, og anlegget her er også hjørnesteinen i det nordiske markedet. Våre produkter er laget for å tåle utfordringene i vårt arktiske klima. MAPEI sitt norske forsknings- og utviklingssenter er en viktig ressurs i utviklingen av unike produkter og systemløsninger til det nordiske markedet. Med stor tro på fremtiden har vi bygget ut anlegget i Nord-Odal for 190 millioner kroner, og i 2019 startet produksjonen i den nye fabrikken. I Norge er det ansatt ca. 240 personer.

* MAPEI i Norge er en del av det internasjonale MAPEI-konsernet, som ble grunnlagt i Italia i 1937. Hvert år investerer MAPEI mer enn fem prosent av sin årlige omsetning i forskning- og utvikling (FoU). Omsetningen i 2019 var 2,8 MRD Euro. Mer enn 12 prosent av Mapeis medarbeidere er aktive innen forskning, utvikling og forbedring. Dette har bidratt til at MAPEI er en av verdens største produsenter i vår bransje. Til sammen er 10 500 medarbeidere ansatt i MAPEI i til sammen 83 fabrikker i 36 land.

* Mapei har fokus på å utvikle systemløsninger innenfor alle våre produktlinjer. Vi jobber med de utfordringer som våre kunder har, for så å kunne levere en ferdig løsning.

* Konsernets policy for samfunnsansvar er å knytte sosiale, miljømessige og økonomiske verdier i et bærekraftig samspill. Økonomisk vekst avhenger av å finne de gode løsningene til beste for samfunnet. Derfor har vi forpliktet oss til å ta vare på naturressursene for fremtiden til kommende generasjoner

* MAPEI er en stor bedrift, og derfor tar vi ansvar for å bidra til å utvikle industrien. Vi engasjerer oss gjennom NHO, Byggevareindustriens Forening og den regionale industriforeningen 7sterke , som vi var initiativtaker til å etablere.

Artikler fra Mapei

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

– Vi satser kraftig på utvikling, og har blant annet et forskningssenter og laboratorium her i Norge som er veldig viktig for hele konsernet. I tillegg har vi et sterkt fokus på kompetanseutvikling for alle ansatte og på alle nivåer. Gjennom Mapei-skolen utarbeides det kompetanseutviklingsplaner for samtlige ansatte, hvor blant annet bærekraftig forretningsutvikling er på kursagendaen gjennom et samarbeid med høgskolesenteret i Kongsvinger. I tillegg har vi flere ledere som har deltatt på Scandinavian Executive Institutes lederprogram, Leadership Acceleration Programme IMD, og jeg selv har for noen år tilbake deltatt i topplederprogrammet Executive Management Programme INSEAD, forteller Trond Hagerud, direktør for Mapei i Norden og Baltikum.

Han har gjennom to tiår vært med på en formidabel suksessreise. I løpet av denne tiden har Mapei vokst organisk fra en omsetning i Norge på om lag 150 millioner norske kroner til i dag å omsette for over 1,1 milliard kroner i Norden og Baltikum. Bærekraftig utvikling har gjennom mange år vært prioritert høyt i Mapei. Ikke bare med henblikk på miljøet, men også i forhold til de menneskene som jobber i bedriften og samfunnet generelt. I to år på rad har bedriften blant annet blitt kåret som «Great Place to Work».

– Bærekraftig utvikling er noe som er viktig og inspirerende for hele organisasjonen og noe vi prioriterer høyt. Det er ikke bare en snakk vi tar i ledergruppen – dette er noe vi løfter sammen og engasjerer hele bedriften i. Ikke minst etter klimaavtalen i Paris og FNs 17 bærekraftsmål har vi satt et felles navn på dette, brukt disse målene som en rettesnor for vår utvikling og fått noe å strekke oss etter. For oss er det viktig at vi lager en bærekraftig strategi, hvor alle målene er en integrert del av vår strategi i et 360 graders-perspektiv.

Fremtidens løsninger
Et område Mapei virkelig kan bidra på er teknologi og løsninger for å redusere CO 2-utslipp fra produksjon av sement og betong. I tillegg er det sterkt fokus på mulighetene for å resirkulere produkter, og gjøre avfallet til en ressurs.

– Vi har et verdikjedeperspektiv, forstått på den måten at vi også inkluderer bærekraftsmålene i forhold til både kunder og leverandører. Blant annet har vi utviklet en teknologi som kan være med på å resirkulere våre kunders avfall til nytt materiale, noe vi vant Byggenæringens Innovasjonspris for i fjor. Det er vårt mål å alltid å ligge et skritt foran. Vår overordnede 360 graders-strategi, hvor bærekrafts målene er helt integrert, er derfor fulgt opp av handlingsplaner og mål i alle avdelinger. Godt bærekraftsarbeid belønnes også med interne priser, og vi legger vekt på å involvere og informere samtlige ansatte i organisasjonen for å skape en felles forståelse, forteller Mapei-direktøren.

Men er det økonomi i de bærekraftige initiativene?

– Det koster selvsagt penger å ha et så sterkt fokus på bærekraft, men vi ser dette som en helt nødvendig investering. Hvis vi ikke lykkes med dette, ville det på sikt være negativt for vårt omdømme, vår utvikling og vår økonomi. Vi har ambisiøse mål, og derfor ønsker vi selv å være en del av løsningen. Vi kan faktisk bety en forskjell, og det er veldig inspirerende og meningsfylt for oss i Mapei-teamet, konkluderer Hagerud.

Les mer om våre bærekraftige systemløsninger her

Powered by Labrador CMS