Annonsørinnhold

Istapper fra skrå tak kan være livsfarlig
Flate tak fjerner risikoen for personskade fra istapper og takras.
Denne artikkelen er over fem år gammel

Speilblanke vintergater og manglende grusing har vært en «snakkis» denne vinteren. Men is ovenfra er et minst like alvorlig problem.
I kalde strøk vil det alltid kunne danne seg farlige istapper eller tunge snøfonner på skrå tak. Istapper er dessuten et kraftig symptom på varmetap, dårlig lufting og generelt dårlig isolering av taket.
Og hva verre er: Sylskarpe istapper og tung snø som faller ned fra bygninger med skrå tak kan rett og slett være livsfarlig. Gårdeier er ansvarlig for at dette ikke skal skje.

Kostbart vedlikehold
Prisen for personskade og det som verre kan havne i millionklassen eller ende med potensiell fengselsstraff.
Og selv om gårdeier henger opp røde varselflagg, står vedkommende likevel like mye til ansvar om uhellet er ute. Et rødt flagg er bare å regne som et midlertidig tiltak mens is og snø fjernes.
Som ansvarlig gårdeier må man derfor ta regningen for tiltakene som må til for å unngå at is og snø – bokstavelig talt – blir en overhengende fare for intetanende forbipasserende og andre som oppholder seg i nærheten av deres bygning.
Det kan fort koste en huseier flere hundre tusen kroner i løpet av en sesong å fjerne istapper og snø, kjøpe inn og montere rasfare-varsler og generelt sørge for at ingen tar skade av nedfall fra skråtaket.
Løsningen er et flatt tak
Den enkleste og beste forsikringen mot hele dette problemkomplekset er å velge flatt tak når du bygger nytt.
Flate tak gir spennende utnyttelsesmuligheter oppe på taket, og det er også mange gevinster knyttet til løpende vedlikehold. Det eneste ettersynet og vedlikeholdet som kreves på et flatt tak er en visuell kontroll og fjerning av evt. løv og annet avfall rundt slukristene én til to ganger i året.
Ettersyn og vedlikehold på skrå tak er langt mer omfattende, med rensing av takrenner, fjerning av istapper, måking av snø og utskiftning av takrenner og nedløpsrør fordi de er frosset i stykker. Utvendige nedløpsrør ødelegges av trafikk og annen aktivitet på bakkenivå.
