Annonsørinnhold

Når uhellet skjer og en må føre et avvik så finnes det måter å gjøre det på som både er kjapp, enkelt og ikke minst forebyggende.

Hvordan bli best i å registrere og behandle avvik?

Gjør bedriften til en sikker arbeidsplass med å ta i bruk digitalt avviksskjema.

Denne artikkelen er over fem år gammel

Smartdok

SmartDok er en skybasert løsning som hjelper deg som entreprenør å holde oversikt over prosjekter fra A til Å.

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

Å tie om avvik er en stilltiende aksept for å bryte regler. Med et digitalt avvikssystem vil du forbedre praksis og kunne ta lærdom av feil.

Du ser det for deg; Det er hektisk og arbeidsdagen nærmer seg slutten. I det du snur gravemaskinen kommer du borti en de ansattes biler som du er sikker på ikke stod der i sted. Et lite avvik som kommer til å koste selskapet penger og ikke minst mye tid.

Uten et avvikssystem vil en ikke kunne implementere rutiner slik at en slik hendelsen ikke gjentar seg. I dette tilfellet hadde heldigvis selskapet et intrikat avvikssystem basert på penn, papir og permer i tilfeldige farger.

Gangen i rapporteringen kan da fort bli like galt som dette:

1. Den ansatte venter etter at arbeidsdagen er utført med å notere avvik

2. Den ansatte noterer ned et noe unøyaktig avvik på et avviksskjema på papir

3. Avviksskjemaet blir liggende i gravemaskinen et par uker før det leveres inn. I mellomtiden har nok en bil blitt truffet av en annen sjåfør

4. Avviksskjemaet blir levert inn til HMS-ansvarlig og lagt i en rød perm

5. HMS-ansvarlig går etter hvert gjennom avvikene som er levert inn og setter inn tiltak om at de ansattes personlige biler alltid skal parkeres utenfor arbeidsområdet

Vel blåst! Tre-fire uker for sent, men arbeid på sett og vis utført…

Hvordan kan denne prosessen forbedres?
For å bli best på å registrere avvik og drive forebyggende arbeid er det anbefalt å ta i bruk et digitalt system som er lett å bruke, og som er rettet mot bransjen. SmartDok hare vært på markedet siden 2007 og har siden dag 1 hatt en skjema/bilde modul der en kunne lage sjekklister. Siden den gang har systemet utviklet seg betydelig, og sammen med bransjen har selskapet utviklet produktet sitt til et hjelpemiddel som bygg- og anleggsbransjen har trykket til sitt bryst.

Jeg ønsker å teste ut SmartDok

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Å kunne registrere avvik via mobiltelefon rett etter hendelsen vil være med på å heve HMS arbeidet i bedriften betydelig. Klikk for større versjon

Nå med RUH!
I november 2018 lanserte SmartDok RUH i sin løsning, og interessen har ikke latt vente på seg.

– Interessen har vært enorm dagene etter lansering. Vi ser at bransjen ønsker et system for rapportering av uønskede hendelser som er enkelt å bruke og som leveres til en fornuftig pris, sier salgssjef Per Tore Hansen i SmartDok.

I dag bruker mange i bygg- og anleggsbransjen som illustrert øverst i saken et papirbasert avvikssystem. Med SmartDok sin RUH-løsning vil det være mulig å rapportere om uønskede hendelser på en mye mer oversiktlig og enklere måte.

SmartDok er det ideelle rapporteringsverktøy for uønskede hendelser. Med HMS/KS PRO-modulen kan du enkelt rapportere og dokumentere avvik med og uten GPS-sporede bilder via appen. Rapporten brukes til analyse av situasjonen for å finne ut om det er behov for nye eller endrede prosedyrer, og forbedrende tiltak kan iverksettes. Enklere kan det ikke gjøres!

Sjåføren av gravemaskinen kunne i eksempelet over registrert et nøyaktig avvik med en gang via mobiltelefonen, og foreslått et tiltak. Han kunne tatt et bilde av situasjonen og så sendt inn til HMS-ansvarlig som igjen kan behandle avviket fortløpende.

Et bra avvikssystem i en bedrift rapporterer og dokumenterer avvik, behandler avvikene, definerer tiltak og vurderer så effekten av tiltakene.

Dersom du ønsker å vite mer om SmartDok kan du besøke hjemmesiden og legge igjen dine detaljer i kontaktskjemaet.

Powered by Labrador CMS