Annonsørinnhold

Her er de nye og rassikre Svalbard-boligene på plass
Å bygge rekkehus i verdens nordligste by krever ingeniørkunst og førsteklasses materialvalg.
Denne artikkelen er over fem år gammel

I vår nordligste utpost Longyearbyen på Svalbard er byggherre Statsbygg og entreprenør Skanska Husfabrikken i sving med et krevende prosjekt under tøffe, arktisk forhold. I Gruvedalen oppføres nemlig 60 solide rekkehus, sikre mot både snøskred, jordskjelv og skiftende klima.
Kombinasjonen av akutt boligmangel i den arktiske byen og et røft polarklima ledet frem til en tidlig problemstilling i prosjektet: hvordan får vi raskest mulig reist 60 nye boliger? Svaret var like enkelt som det var offensivt: plassbygde og rassikre stålfundamenter påmontert ferdige modulbygg fra fastlandet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Løsninger for arktiske forhold
De nesten komplette rekkehusmodulene ble deretter produsert av Skanska Husfabrikken i Steinkjer. Herfra ble de store modulene levert båtveien til Longyearbyen, kjørt videre på lastebil opp til Gruvedalen og til slutt løftet på plass til sitt endelige hjem oppå stålfundamentene.
Prosjektleder Inger-Johanne Tollaas i Statsbygg understreker hvor viktig det er at bygningene skal være rustet for det som måtte komme av klimautfordringer fremover:
– Disse boligene skal stå i minst 60 år. Det må være skikkelig solid, forteller hun til Teknisk Ukeblad.

Tekket før transport
At en bygning skal tåle 60 år i et av verdens hardeste klimaer gjør at det stilles særdeles høye krav til materialvalg. Det gjør seg gjeldende ikke minst på taket, som skal beskytte beboerne for vær og vind. Og ettersom flesteparten av modulene skulle transporteres og heises på plass i Gruvedalen på vinterstid, var det ikke mulig å vente med å tekke taket til sommerhalvåret. Derfor tekket taktekkerne i Norgestak Trøndelag inn et første lag på husfabrikken i Steinkjer, før modulene ble skipet nordover.
Etter at modulene ble montert sammen på plassen var håndverkerne tilbake på taket og tekket sammenføyningene mellom bygningene. Etter at hele riggen var komplett og meteorologene meldte om finvær, tekket Norgestak hele prosjektet med et lag nummer to. Og takbelegget, som skal tåle arktiske vinterstormer og ekstreme forhold? Det ble levert av Protan.
