Annonsørinnhold
Helse og sikkerhet er alltid fokuset i Implenia
På K11 mellom Os og Bergen fullførte Implenia et prosjekt uten å forårsake én eneste dag med skadefravær – les hele saken for å finne ut hvordan Implenia gjorde dette.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
I november i fjor overleverte Implenia Norge E39 K11 Rådal – Nordås – Flyplassvegen til byggherre Statens vegvesen. Det komplekse vei- og tunnelprosjektet bestod av tre tunneler med en total lengde på ni kilometer, samt fire dagsoner i Rådal, Nordås, Sørås og Skeievatnet. I tillegg var det opp til 300 personer som jobbet på prosjektet på en og samme tid. Dette komplekse prosjektet ble gjennomført helt uten fraværsskader. Totalt ble dette ca. 1,7 Mill arbeidstimer uten fravær-skader.
«Som prosjektsjef må du på eget initiativ ønske deg et trygt prosjekt, og det kan ikke kun være et ønske fordi det er et påbudt krav. Jeg tenker at den eneste måten å oppnå lignende resultater innen HMS som alle på K11 har bidratt til, så er i første rekke en uvurderlig innsats fra alle yrkesarbeiderne som tar HMS på alvor, som i tur blir støttet av en proaktiv holdning fra ledelsen veldig viktig,» sier mannen som var prosjektsjef for K11, Claes Svarød.
Utover kulturbyggingen som stod i bunn hos alle som jobbet på prosjektet, så må det også legges til at en HMS-ansvarlig var en del av prosjektets ledergruppe slik at HMS-tiltak og -vurderinger var integrert i planleggingen og utførelsen av prosjektet helt fra begynnelsen.
Hvordan klarte Implenia dette?
Implenia implementerte og gjennomførte kontinuerlige HMS-tiltak under de syv årene prosjektet varte. Noen av eksemplene på dette var:
- Alle som var involvert i prosjektet, både internt og eksternt, måtte gjennomgå kurs og trening i daværende HMS-regler før man fikk være på anleggsplassen.
- Alle skader kan unngås, og de tar mye lenger tid å håndtere enn det tar å unngå dem. Derfor la prosjektledelsen hele veien vekt på at man har tid til å jobbe trygt.
- Hvis en uønsket hendelse ble rapportert, ble det umiddelbart fulgt opp. På grunn av denne gode oppfølgingen var det tydelig for alle på prosjektet at slike rapporter ble tatt seriøst og resulterte i forebyggende tiltak.
- Hvis det forekom brudd på HMS-regler, ble alt arbeid stoppet og det ble holdt en time-out med alle i teamet. Her diskuterte man hvorfor bruddet hadde skjedd og hva som kunne gjøres for å bedre situasjonen.
- Alle teamlederne var regelmessig samlet for HMS-møter hvor de diskuterte hvilke ansvar de hadde. I løpet av de mange gode diskusjonene ble flere overrasket over hva slags ansvar de har i henhold til HMS.
- Sikkerhetsutstyr var til enhver tid lett tilgjengelig slik at man ikke behøvde å bruke tid på å finne det hvis det skulle bli nødvendig.
En modell for fremtidige prosjekt
Totalt kan altså K11 prosjektet vise til nærmere 1,7 millioner arbeidstimer uten skadefravær. For å sette dette i perspektiv, kan man si at ett årsverk består av 1,750 timer. Det har med andre ord blitt nedlagt rundt 971 årsverk på K11 uten at én eneste skade har medført fravær!
«Det enorme fokuset på sikkerhet blant alle som har jobbet her er noe alle våre nåværende og fremtidige prosjekter tar med seg i det videre arbeidet,» sa administrerende direktør i Implenia Norge Audun Aaland da resultatet fra K11 ble kjent.
I Implenia har sikkerhet aller høyeste prioritet, og målet er å drive alle prosjekter uten skader. I 2022 var Implenia svært nære å nå dette målet med kun én liten fingerskade som medførte fravær. Dette medførte en H1-verdi på 0,6, som er en forbedring fra tidligere år.
Dette viser at det nytter å sette fokus på sikkerhet, og at en visjon om null skader i hele firmaet er et svært realistisk mål for fremtiden.