Annonsørinnhold

Full kontroll på alle prosjekter
Med en norskutviklet løsning har HAB-konsernet full kontroll til enhver tid.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Det verdenskjente analyseselskapet Gartner har listet opp kjennetegn på de selskapene som lykkes best, særlig i lys av Covid-19 pandemien. Rådene er særlig knyttet opp mot økonomistyring og hvordan driften bør styres i årene som kommer.
Oppsummeringen viser at virksomheter som drives best:
- Tør å ta kontrollert risiko, og er først til markedet med nye og viktige innovasjoner
- Har lett tilgang til innsikt i driften. Det forenkler prosesser og gir bedre beslutninger
- Forstår hvor- og hvordan midler til strategiske investeringer kan frigjøres
- Vet hvilke prosjekter/investeringer som vil være lønnsomme på kort og lang sikt. Derfor kommer de seg også raskere ut av uønskede situasjoner
Det norske teknologiselskapet Xledger har utarbeidet markedets ærligste faktabok for de som ønsker system for bedre styring av økonomi og prosjekter.Guiden kan du fritt laste ned her.
Artikkelen fortsetter under bildet

Full kontroll på prosjektene
HAB konsernet er eksempel på hvordan riktig løsning for drift og regnskap bidrar til sterk vekst og tildeling av store og komplekse prosjekter. Konsernet består av HAB Construction, HAB Bygg og Propoint Survey, og jobber med prosjekter som Follobanen, Trikketiltak i Oslo og Protonbygget på Radiumhospitalet.
– Det er ekstremt viktig for oss å ha full kontroll på prosjektoppfølging og økonomien i prosjektene, forteller Christopher Vik, økonomisjef i HAB Construction.

Fordi mange ansatte er ute på anlegg, bruker anleggs- og prosjektledere økonomisystemet som et støtteverktøy for å holde orden på prosjektregnskapet.
– Det handler om å tilpasse rutiner og endre måten vi jobber på. Vi vil at så mange som mulig skal synes det er interessant med innsikt i rapporter som angår dem, sier Vik.
Ville ha alt i samme system
Da HAB skulle velge nytt økonomisystem ville de at det meste var samlet i ett og samme system, eksempelvis prosjektregnskap, lønn og innkjøp i tillegg til regnskap og økonomi.
I kartleggingen valgte de å se på løsninger som var spesielt egnet for anleggs- og entreprenørbransjen. Xledger kom best ut.
– Xledger var ryddige og profesjonelle underveis i prosessen. De var veldig «på» og da vi fikk løsningen presentert var de godt forberedt. Da vi stilte kritiske spørsmål fikk vi gode svar, ikke en enkel kommentar om at «det fikser vi», sier Vik.
Med Xledger får HAB nå konsoliderte tall på konsernregnskapet til enhver tid, og det er ikke lenger behov for å hente ut rapporter i Excel.
– Jeg kan jobbe på konsernnivå og enkelt utføre transaksjoner mellom datterselskapene, noe vi kommer til å ha stor nytte av, avslutter Vik.
Les hele historien om HAB på Xledger sin nettside ved å klikkeher
God hjelp til å komme i gang
Alle prosjekter med digital endring virker inn på virksomhetens og ansattes evne til å være produktive. For å gjøre prosessen både enkel og kvalitetstung stiller Xledger med spesialrådgivere som selv har lang erfaring med å jobbe i virksomheter/konsern som økonomisjefer og controllere.
Peter Faarlund er en av disse ressursene. Han følger opp kundene fra første salgsmøte og frem til tre måneder etter at det nye systemet er tatt i bruk. Innledningsvis i salgsprosessen brukes mye tid på å sette seg inn i kundens detaljerte behov. Hensikten er å forstå dette opp mot hva Xledger kan løse, slik at man først kan gi råd om hvordan systemet vil møte kundenes behov, og deretter hva som må gjøres for å sikre at resultatet blir bedre enn kunden håpet.
– Den første behovs–workshopen er en interessant øvelse der kunden får brynt seg på spørsmål de kanskje ikke har tenkt på. Fordi vi spør mye «hvorfor», får vi interessante diskusjoner der kundene blir oppmerksomme på prosesser og rutiner som kan være ineffektive og unødvendige, sier Faarlund.
Neste fase gjennomføres noen uker senere.
– I løsningsworkshopen får kunden se en live–demo der de med en gang får tryggheten for at vi har forstått behovene, og hvorvidt vi kan løse dem. Mange er ikke vant med leverandører som sier nei og er konstruktivt kritiske, sier han.
Prosessen er å anse som et forprosjekt som leveres gratis.
– Dette tar andre seg ofte betalt for, og kan koste inntil 100 000 kroner, sier Faarlund.
Grundig implementering
En tommelfingerregel er at et implementeringen tar 3–4 måneder, med 300–400 konsulenttimer om det gjøres for et stort og komplekst konsern. For mindre aktører er fasiten en helt annen.
Målet til Faarlund er at kundene skal slippe å bruke han senere.
– Når kundene klarer det meste selv får de et helt annet eierskap til systemene. Mest mulig kunnskap sikrer at de klarer å utnytte hele potensialet i systemet, og det er en klar sammenheng mellom kunnskapsnivå og tilfredshet.
Det å velge nye system er krevende. En unik svartjeneste gir deg svar på under fem minutter om Xledger er en av løsningene du bør vurdere.Les mer her.
