Annonsørinnhold

Børge Johannes Rambøll (t.v.) og Johan Georg Hannemann, Rambølls grunnleggere i 1945.

Fra rådgivende ingeniører til Samfunnsrådgiver

Rambølls grunnleggere hadde fokus på etisk og holistisk forretningsdrift lenge før det kom på moten.

Denne artikkelen er over fem år gammel

Rambøll

Rambøll en global samfunnsrådgiver innen bygg & arkitektur, samferdsel & byutvikling, energi, vann, miljø & helse, olje & gass og management consulting. I Norge er vi ca 1500 medarbeidere fordelt på 17 kontorer. Virksomheten har totalt 13 000 medarbeidere lokalisert i 35 land.

I Rambøll er vi opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger, som skal gi rom for vekst og utvikling og være til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

Erfaringene fra okkupasjonstiden, gjorde at Børge Johannes Rambøll og Johan Georg Hannemann var ekstra opptatt av etikk da de startet firmaet sitt i 1945. Som henholdsvis pasifist og vegetarianer hadde de allerede en bevissthet som skilte seg fra snittet av foretaksstiftere på 40-tallet.

Trivsel som grunnpilar
Lenge før visjoner og sosial bevissthet ble moteord i næringslivet hadde de to ingeniørene en klar filosofi når det kom til forretningsdrift. Trivselen til de ansatte var en av grunnpilarene.

Som Børge selv sa det:
- Rambøll-familien skal være fylt med en ånd av tillit og trygghet. Det vil alltid komme selskapet til gode – både internt og eksternt – at en kunstnerisk åre og en bevissthet rundt den menneskelige dimensjon er tydelig i alle dets aktiviteter, produkter og tjenester.

De personlige overbevisningene til Rambøll og Hannemann førte i enkelte tilfeller til at de takket nei til forretningsmuligheter, der de følte det gikk på akkord med visjonen deres. Samtidig var de svært bevisste på bærekraft og selskapets rolle i samfunnsutviklingen.

- Det essensielle er at man skal oppføre seg skikkelig og ordentlig som person. Det dreier seg om å opptre korrekt overfor andre mennesker og samfunnet i et langsiktig perspektiv, forklarte Børge Rambøll da han skrev ned sine ledelsesprinsipper i en "selskapsfilosofi" i 1986.

Fra rådgivende ingeniører til Samfunnsrådgiver
Disse holdningene var viktige byggesteiner i firmaets utvikling, og sitter igjen i selskapet den dag i dag. Samtidig har selskapet utviklet seg fra å være kun rådgivende ingeniører til å favne fag som arkitektur, byutvikling og miljø. Derfor kaller Rambøll seg i dag for en «Samfunnsrådgiver».

- Vi er opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger, som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss, sier Camilla Eeg Skogstad, HR direktør.

Trenger flere kloke hoder
-Vi har vunnet mange store og viktige prosjekter i hele landet og er alltid på jakt etter de beste hodene. Gå derfor gjerne inn på karrieresiden på hjemmesiden vår, følg oss på Facebook eller se glimt av hverdagen vår gjennom #livetirambøll og #samfunnsrådgveren på Instagram, oppfordrer Skogstad.

Ill. 3D-designer Aleksander Ribe Klikk for større versjon
Powered by Labrador CMS