Annonsørinnhold

Entreprenør vinner med bærekraft
Myndighetene og økonomidirektører i eiendomsbransjen er tydelige i sine uttalelser: Bærekraftige entreprenører vil ha tydelige konkurransefortrinn.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
Entreprenørene settes under press fra mange kanter, og kravene til bærekraft er store. I en nylig kronikk i Aftenposten proklamerte ledende politikere i syv av Norges største byer at de fremover ville bruke sin innkjøpsmakt for å sette fart på nødvendige klimatiltak i bygg- og anleggsbransjen. De rettet pekefingeren mot bransjen selv, og mot lovgiver. Ønsket er en drastisk endring for å oppnå kraftige kutt i klimagassutslipp fra bygge- og anleggssektoren. Dette eksemplifiseres ved at kommunenes bygge- og anleggsvirksomhet skal være fossilfri allerede i år. Innen 2025 skal kommunenes bygge- og anleggsvirksomhet være utslippsfri, og innen 2030 skal dette gjelde all bygge- og anleggsvirksomhet i byene. Dette vil i første omgang styres gjennom tildelingsvilkår i anbud, deretter er ønsket at kravene kommer inn i bygningsloven.
- Det er åpenbart at økonomidirektøren er sentral i denne endringen. Entreprenørene må investere mye, og de må investere smart, sier Ove Jørgen Carlsen, administrerende direktør i Xledger.
Krever innsikt og analyse
Forventningen vil være at den moderne økonomileder hos eiendomsselskaper og entreprenører leverer sanntidsinnsikt, moderniserer driften med smart ny teknologi, og inntar rollen som strateg. Økonomidirektøren må være en premissgiver for det nye.
- Han eller hun må få med seg de ansatte på endring, sette fortgang i digitaliseringen med innovative veivalg, og vise hvordan investeringer i bærekraft og digitalisering skaper verdier på både kort og lang sikt, sier Carlsen.
Han mener derfor at virksomheten behøver moderne styringssystemer. Bedre innsikt fra driften og detaljerte analyser gjør det enklere å finne svarene på hvordan finansiere en omstilling for å møte nye krav, og til innkjøp av nye typer maskiner og løsninger.
Vil du vite mer om hva økonomidirektører i eiendomsbransjen ønsker? Last ned vårt gratis whitepaper her
Markedet krever bærekraftige løsninger
Xledger gjennomførte nylig et dybdeintervju med tre CFOer i eiendomsbransjen. De var tydelige på at rollen deres er i stor endring, der kravene til teknologi og bærekraft var stadig viktigere for jobben de skal gjøre. Svarene under er et utdrag av en lengre samtale mellom økonomidirektørene Haavard Rønning (HR) i Norwegian Property, Jon Erik Garås (JEG) i Hathon og Linn Karlsvik (LK) i Micasa.

Hvordan har arbeidsoppgavene deres endret seg de siste fem årene?
HR: Hadde du spurt meg for ett år siden, så hadde jeg sagt at det ikke hadde endret seg de fem foregående årene. Fra mars 2020 har jeg til tider følt at jeg jobber i et inkassoselskap, der det i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene, har vært fokus på dialog med leietakere og sikre at leietakerne våre betaler leie og at pengene kommer inn. I tillegg ser vi en endring i kravene rundt ESG ( Environmental, Social and Corporate Governance ). Markedet har beveget seg veldig i den retningen. Det er noe som kommer mer og mer fremover.
JEG: Det er en håndfull ting jeg vil peke på. Digitalisering har kommet særlig det siste året, og så er det som Haavard sier om dette med miljøperspektivet. Positivt overraskende er det kapitalkildene våre som er mest opptatt av det. Dette er noe vi jobber med så godt vi kan, og følger opp de sertifiseringsordningene vi trenger. Vi har vært sertifisert av DNV GL et par år på at vi jobber systematisk med ISO 140001 Miljøledelse. Kravene som stilles til ISO 14000 er mer prosessorienterte enn en del andre sertifiseringer, og det mener vi er meningsfullt.
LK: Jeg kan bare støtte at bærekraft blir viktigere. Vi har bygd en del større bygg, og har jobbet mye med blant annet BREEAM-sertifisering av disse byggene. Det er noe som setter seg i hele organisasjonen. Samtidig kommer det stadig nye rapporteringsmål, så det er noe som blir stadig viktigere å henge med på. I tillegg har dette med leietakervurdering, oppfølging og kontakt med kundene endret seg veldig. Jeg føler at jobben min har blitt mye bredere som følge av pandemien. Vi rapporterer på flere ting, og må ivareta mykere verdier i større grad enn tidligere.

Når det gjelder arbeidet med bærekraft, er det snakk om ytre press eller en vilje i bransjen?
HR: Vi ser absolutt verdien i det selv, og vi gjør veldig mye arbeid på feltet. Når det gjelder leietakerne så er det først og fremst de store internasjonale selskapene som spør mye om arbeidet vårt på feltet. Det er noe de må rapportere på, og kravene de stiller er absolutt nyttige for oss og arbeidet vi gjør. Det er store innsparinger både når det gjelder oppvarming, levetid på byggene og andre ting.
JEG: For vår del startet dette som et eksternt krav. Men da vi begynte å jobbe med det, så ser vi jo at det har veldig stor verdi, spesielt med tanke på innsparinger vi kan gjøre. Det er virkelig en no-brainer.
LK: Vi sitter på en sammensatt portefølje med noen gamle bygg og flere nye. Vi ser en forskjell i driftskostnadene som ikke er ubetydelig. Vi velger gode løsninger og ikke nødvendigvis det billigste. Vi opplever at dette er noe våre leietakere er veldig opptatt av, og da er det en fordel når vi utformer tilbud at vi har gode kvaliteter å vise til på dette området.
JEG: Det beste er jo å ta vare på de byggene man har, og ikke nødvendigvis rive ned og bygge nytt. Samtidig ser vi jo at leietakerne i inngangen til forhandlinger er opptatt av miljøspørsmålene, men det er hensynet til de ansatte og arbeidsmiljøet som ofte er utslagsgivende.

Hvordan har teknologi endret yrket deres?
LK: Vi ser behovet for økt digitalisering. Det gjelder både internt for driften av selskapet, men også eksternt der kundene stadig stiller sterkere krav til gode digitale løsninger i byggene våre.
JEG: Det er to sider av teknologi i vår bransje. På den ene siden det som går på rapportering internt. På den andre siden har vi vår drift og forventningene fra leietakere. Innenfor intern rapportering så går det på å få systemene til å snakke godt sammen. Visualisering av data og fortløpende sanntidsrapportering av tall.
HR: Jeg tenker at eiendomsbransjen har mye å gå på. Vi har begynt med digitalisering, og det er mye å hente på autogenerering av rapporter til styret og lignende. Vi har begynt noen samtaler for å finne løsninger på dette – og det er ikke tvil om at det er for mye manuelt arbeid slik det er i dag.
Ønsker du å lese hele intervjuet? Her kan du laste ned vårt gratis whitepaper om den moderne CFO i eiendomsbransjen.