Annonsørinnhold

Derfor lykkes Implenia med komplekse infrastrukturprosjekter
Implenia er spesialister innen tunnel, bru og betong, og har mange store og komplekse prosjekter i porteføljen. For øyeblikket bygger Implenia SMS2A Moss – Sandbukta – Såstad for Bane NOR, E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest for Nye Veier og K2A Fornebu – Lysaker for Oslo Kommune Fornebubanen.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
En viktig grunn til at Implenia har vunnet mange spennende anbud de siste årene, er den sterke fagkompetansen. Det mener direktør tunnel i Implenia Norge, Berger Johannessen.
«Det er absolutt avgjørende for oss og utførelsen av prosjektene at vi har dyktige folk med på laget. Og jeg synes vi har de beste folka til jobben», sier Berger Johannessen.
Han mener selskapet får tak i de mest kompetente ansatte takket være store muligheter for å utvikle seg, god kultur på arbeidsplassen og flat organisasjonsstruktur.

«Vi har en lang historie i Europa, men i Norge er Implenia et ungt selskap, og det synes i firmakulturen vår. Vi har en flat struktur og er alltid åpne for innspill, slik at alle kan være med og påvirke. Det virker som at det er noe Implenia-ansatte setter pris på», sier Berger Johannessen.
Sterk fagkompetanse innen tunnel
På Fornebubanen har arbeidene vært i gang siden mai 2021. Her samarbeider hele driftslinjen og støttefunksjonene om å drive tunnel.
Ola Randen er borer og skiftbas på Fornebubanen, og har ansvar for produksjon og sikkerhet. Han merker sikringsbolt, sikrer, borer bolt, og har også ansvar når Implenia skal lade og skyte salver.
«Det er et stort ansvar å sørge for at avfyring av salver går sikkert for seg, og at verken maskiner eller folk blir skadet. Men vi har lang erfaring, gode rutiner og er tenker alltid sikkerhet slik at alle kan føle seg trygge», sier Ola Randen.
* Se hvordan Implenia driver tunnel fra start til slutt her
Øyvind Rem er anleggsleder for tunnel på Fornebubanen, og er svært fornøyd med jobben Ola og de andre arbeiderne gjør for å drive sikkert og sørge for at prosjektet går etter planen.
«Disse gutta er dyktige og vet akkurat hva de holder på med. De kjenner hverandre godt og har gode rutiner for å gjøre sine oppgaver på en smidig måte som gjør at vi jobber effektivt, sikkert og grundig», sier Øyvind Rem.

Viktige støttefunksjoner
Selv om yrkesarbeiderne som jobber i tunnel på Fornebubanen er rutinerte og stort sett jobber selvstendig, samarbeider de også med støttefunksjoner innen blant annet BIM, prosjekteringsledelse, Lean og geodesi. Sammen løser de komplekse oppgaver på imponerende vis, og dette er en viktig suksessfaktor for Implenia.
Av geodesiteamet får de støtte gjennom f.eks. boreplanen som visualiseres på skjerm i maskinen når de utfører borearbeider. Informasjonen blir logget kontinuerlig og er wifi-basert. Stikningsleder designer ofte planen sammen med stikkerne og kjenner godt til boreplan og hvordan planen skal iverksettes.
Implenias BIM-ansvarlige bruker 3D-modeller for å hente ut informasjon og gjennomføre prosjekter. BIM-teamet bryter ned BIM-modellen til håndterbare biter og bistår med å hente ut de spesifikke modellene som er relevante for yrkesarbeiderne. Informasjonen videreføres til prosjektteamet i alle ledd, slik at alle har samme informasjon og til enhver tid vet hva som skal gjøres. Derfor er det viktig for Implenia å ha god fagkompetanse på prosjektene for å støtte og lære opp ansatte i hvordan man bruker ulike verktøy.

På flere av Implenias prosjekter brukes Lean-metoden Last Planner® og verktøyet VisiLean, som gjør at alle på prosjektet kan få tilgang til samme informasjon, og flere kan oppdatere i programmet samtidig. Verktøyet har en unik integrasjon med BIM, som gjør det mulig å visualisere produksjonsplaner og liveoppdateringer på mobilen. På den måten kan alle følge med samtidig, og man kan planlegge og gjennomgå produksjonsforløpet før oppstart. Dette er verktøy som kontinuerlig er under utvikling for å tilpasse det til de ulike rollenes behov.