Annonsørinnhold
Derfor er Implenia Norge ledende på innovativ teknologi i anleggsbransjen
På Implenia Norge sitt bruprosjekt Tangenvika jernbanebru tas det i bruk splitter ny teknologi innen 4D-modellering og KI for å effektivisere arbeidet på anleggsplassen. Vi møter noen av folkene som jobber for Implenia Norge her, og hører hvordan entreprenøren jobber for at denne teknologien skal iverksettes på alle Implenia Norges prosjekter.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
«Vi har store ambisjoner for denne teknologien og håper å kunne bygge prosjekt 110 prosent uten tegninger,» forteller Simeon Hovinbøle, som er BIM-Leder for Implenia Norge på Tangenvika jernbanebru. «Målet vårt er å standardisere hva slags informasjon vi må ha i modellene, slik at vi kan utvikle arbeidsmetoder basert på dette som gir en forutsigbar og kvalitetssikker byggeprosess. Dette målet er vi på god vei til å realisere.»
Simeon jobber på Implenias prosjekt KS-2 Tangenvika jernbanebru, der Implenia skal bygge Norges lengste jernbanebru for byggherre Bane NOR. Som BIM-Leder har han ansvar for at byggherres kontraktskrav til BIM i prosjektet etterleves, deriblant implementering av BIM for leveransens helhet. Stillingen innebærer at man alltid skal følge med på hva som foregår ute i markedet og til enhver tid være oppdatert på det siste og beste innenfor digitale verktøy og nye arbeidsmetoder. I disse dager handler mye av dette arbeidet om noe som kalles ISY Prosjekt.
«ISY Prosjekt er et digitalt verktøy som kort fortalt kan forklares som et hovedinnsynsverktøy, altså at absolutt alle som er involvert i et prosjekt har muligheten til å se på 3D-modellene av prosjektet og all informasjonen disse modellene er beriket med,» forklarer Simeon.
«Styrken til ISY Prosjekt er at den gjør det mulig å koble sammen 3D-modeller og dronedata med prosjektering, gjennom det vi kaller for sakshåndtering. Det binder rett og slett alt på prosjektet sammen, og derfor er ISY-prosjekt nøkkelen. Dette gjør sakshåndtering betydelig enklere, samtidig som at arbeidet vi gjør blir mer transparent ved at man kan gå inn og se hva som foregår på prosjektet,» legger Simeon til.
Hvem er ALICE?
Det er fremtidens måte å bygge komplekse infrastrukturprosjekter som utvikles på KS-2 Tangenvika. Ahmed Rashid er Head of Planning i Implenia Norge og jobber også med å finne ut hvordan man kan gjennomføre anleggsprosjekt på en enda mer sømløs måte med innovativ teknologi. På Tangenvika jernbanebru har han vært med på å innføre ALICE – men hvem er ALICE?
«ALICE er kort oppsummert en ny måte å lage tidsplaner på i anleggsprosjekt,» begynner Ahmed. «Programmet har en egen «KI»-algoritme som utregner forskjellige scenarioer ut ifra ting som utstyr, folk, kost og regner ut hva som er den beste måten å utføre et prosjekt for å spare penger og tid.»
Ahmed ble introdusert til ALICE for noen år siden og ble spurt av Implenia gruppen i Sveits om Norge ønsket å være først ute med å prøve ALICE, noe Implenia Norge umiddelbart svarte ja til. Med de rette personene er nemlig ALICE et uvurderlig støtteverktøy på anleggsprosjekt.
«Det som skiller ALICE fra tradisjonelle planleggingsutstyr er at vi tidligere kunne få én til to tidsplaner, mens vi nå kan gi ALICE all den informasjonen vi ønsker og komme ut med kanskje 10 forskjellige tidsplaner og scenarioer som kan modifiseres underveis,» sier Ahmed.
Driver i en bærekraftig retning
Både Ahmed og Simeon jobber med teknologiske verktøy som gjør planlegging enklere og mer praktisk. Særlig de bærekraftige gevinstene denne teknologien fører med seg er noe som gjør implementeringen av dem attraktiv.
Simeon forteller for eksempel om tidligere prosjekt der det ble brukt store summer bare på papir. En annen fellesnevner for teknologien som testes og utvikles på Tangenvika er planlegging.
«Det bærekraftige aspektet er absolutt noe vi har hatt i tankene her,» sier Simeon. «Ting som vi vanligvis kun ville fanget opp på byggeplassen tidligere, fanger man nå opp gjennom modeller lang tid før det faktisk bygges, noe som reduserer avvik og svinn betydelig, samtidig som vi sparer tid da ting blir løst på en datamaskin god tid i forveien, fremfor at 10 mann må stå og diskutere løsninger ute på plassen og produksjonen stopper opp.»
«På Tangenvika forstår vi bedre hvilke muligheter og utfordringer vi potensielt kan ha på prosjektet – om det er nødvendig å bruke doble skift, for eksempel, så har vi god forståelse for alle mulige scenarioer,» legger Ahmed til.
En unik aktør som er åpen for å teste ny teknologi
Vi får se i tiden fremover hva resultatet i praksis blir av å implementere denne teknologien: etter sommeren starter Implenia Norge arbeidet med å bygge selve brua på Tangenvika som kommer til å bli 1040 meter lang. Ifølge Ahmed og Simeon skal det i alle fall ikke mangle på viljen til å prøve nye ting.
«Folk spør om ikke ALICE bare fører til mer arbeid ute på prosjekt, men for at ALICE skal fungere så må man ha de rette folkene på plass – Alice skal kun legge til rette for andre prosesser. Hvis folk ikke har den rette innstillingen hvor de er villige til å prøve noe nytt, så er det ikke noe poeng å bruke ALICE – heldigvis har vi dette i Implenia Norge!» avslutter Ahmed.
«Arbeidet Implenia gjør innen BIM ligger veldig langt foran andre i denne bransjen. Det er en mentalitet i Implenia som er helt fantastisk – hvis det er noe nytt som kan prøves for å bedre effektivitet, eksisterende arbeidsmetoder eller prosesser, så er folk her veldig åpne for å se på mulighetene. Det er jo en stor grunn til at det er så gøy å jobbe her,» istemmer Simeon.