Annonsørinnhold
Beskytter den viktigste fasaden på Norges største kjøpesenter
Strømmen Storsenter er en av de første kundene på Icopals nye service- og vedlikeholdstjeneste for flate tak. En smart investering fra teknisk sjef gir lavere kostnader og robust beskyttelse i et stadig mer krevende klima.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Strømmen Storsenter er det senteret i Norge med flest butikker, og omsetter årlig for over tre milliarder kroner. Behovet for trygghet og ekspertkompetanse er bakgrunnen for at teknisk sjef har inngått en service- og vedlikeholdsavtale med Icopal, som har hovedkontor få steinkast fra shopping-eldoradoet.
- Vi ønsker på best mulig måte å ivareta det ytre skallet som beskytter store verdier på innsiden. Har man ikke kontroll på taket sliter man trolig med innsiden også. Flate tak er en utfordring i Norge der det er veldig mye vær og vind. Vi kan oppleve store ansamlinger av snø og is, og andre typer avfall, sier Ole Herredsleva som er teknisk sjef på Strømmen Storsenter.
Gir trygghet og bedre kontroll
Han er tydelig på at investeringen i service- og vedlikehold er en strategisk beslutning for å beskytte og bevare verdier på en av eiendomsjuvelene i Olav Thon gruppen.
- Samarbeidet skal spare oss for penger og sikre bedre bruk av vedlikeholdsbudsjettene. Dette er en billig investering for å beskytte våre leietagere, sier han og peker på at det finnes mange tekniske installasjoner på taket, og at man ikke alltid har kontroll på hva som skjer i etterkant av befaringer.
- Vi har ikke ressursene til å fotfølge alle som ferdes på taket, og ønsker derfor tryggheten Icopal gir oss. De kan tilby prima fagkompetanse på flate tak, og har også tekket de nyeste delene av senteret. Da er det greit at de har ettersyn på sine egne produkter og leveranser. Vi bruker også Icopal i stadig større grad til feilsøking, og er glad for denne avtalen. Det gir oss bedre kontroll på taket, sier han.

Icopal lanserte nylig en egen service- og vedlikeholdsavtale for næringsbygg med flate tak. Selskapet tror det er stort behov for en slik tjeneste fordi taket er den delen av bygget man gjerne har minst kontroll på. En annen faktor er at de færreste har fagkunnskapen eller spesialverktøyene til å avdekke feil og mangler.
- Flate tak er billige å vedlikeholde, men dyre å reparere. Kunnskap om tilstanden på taket og råd om smart vedlikehold fjerner større kostnader og ubehagelige fuktige overraskelser, sier administrerende direktør i Icopal, Håkan Magnusson.
Ingen negative overraskelser
Tjenesten skal gi byggeier trygghet og lavere kostnader over tid, og vedlikeholds- og driftsansvarlig får kunnskapen som gir smartere beslutninger. På taket kan skader fort medføre mange millioner kroner i utbedringer. Kan man ikke dokumentere rutiner for vedlikehold, er det lite realistisk å forvente at forsikringsselskapet er medgjørlig.
- Det sikreste med fuktskader er at jo lengre de får bre om seg, desto mer kostbare og farlige blir de. «Ute av syn, ute av sinn» kan være en kostbar holdning, sier Magnusson.
- Fravær av negative overraskelser forårsaket av slitasje over tid gir større avkastning på investeringene i egen eiendomsmasse, sier Magnusson og legger til at dette er viktige bekreftelser på at alle lover, krav og regler på taket er overholdt.
Icopals fagfolk har lang erfaring som utførende og med inspeksjon og dokumentasjon av tilstanden på flate tak. De følger en standard basert på erfaringer og kunnskap høstet fra titusenvis av næringsbygg over hele landet, samtidig som de er sertifisert innen sikkerhet og har gjennomført alle relevante kurs og opplæringer.
- Oppdages skadene tidlig kan reparasjonene beløpe seg til mindre summer som knapt merkes på driftsbudsjettet, sier Magnusson. Faktisk er han så trygg på innholdet i tjenesten at han lover bort en gratis befaring til de som er usikre på taket på næringseiendommen.