Annonsørinnhold

Bane NOR søker 10 assisterende banesjefer – i hele landet
Det er et stort behov for å styrke banesjefenes organisasjon, både med kapasitet og kompetanse. Derfor rekrutterer Bane NOR nå 10 assisterende banesjefer til stillinger over hele landet.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
– I første omgang ønsker vi å sikre god ledelseskapasitet og rekruttere og utvikle neste generasjon banesjefer, sier Vibeke Aarnes, som er direktør for Bane-avdelingen i Bane NOR.

Starter et utviklingsløp
De assisterende banesjefene som nå rekrutteres, skal bistå banesjefene i å forvalte jernbaneinfrastrukturen i sine geografiske områder. Det innebærer å drifte og vedlikeholde infrastrukturen, og sørge for høy tilgjengelighet, kvalitet og sikkerhet.
– For oss er det svært viktig å nå få sikret både dagens behov for en styrking av banesjefsorganisasjonen, og samtidig starte på et utviklingsløp for fremtidige banesjefer, legger Sverre Kjenne til, som er konserndirektør for Drift og teknologi-divisjonen i Bane NOR.
Verdsetter breddekompetanse
– Vi ser etter ingeniører med bachelor eller master innen bygg og anlegg, eller annen teknisk bakgrunn. Dette kan gjerne kombinert med et fagbrev, opplyser Aarnes, og legger til at annen bakgrunn også kan være av interesse.
Kandidatene bør ha 6-8 års relevant arbeidserfaring fra anleggsbransjen, drift og vedlikehold, driftserfaring eller lignende.
– Vi verdsetter selvsagt også breddekompetanse, i tillegg til at erfaring eller interesse for ledelse kan bli lagt vekt på – her vil de rekrutterte bli godt rustet gjennom vårt eget lederutviklingsprogram, sier banedirektøren.
– Påvirker hverdagene til svært mange mennesker
– Vår innsats og kompetanse påvirker hverdagene til svært mange mennesker, sier Espen Kragelund, banesjefen som leder et sterkt fagmiljø i Oslo. Nå skal flere rekrutteres hit.
Med utlysningen av 10 assisterende banesjefer til stillinger over hele landet, er målet å styrke sikker drift og punktligheten til jernbanen vår.

– Dette er en stilling der du får mulighet til å utvikle deg og jobbe fremoverlent. Du kan få en sentral rolle i den den videre utviklingen av drift og vedlikehold av jernbanen i ditt baneområde, forteller fungerende banesjef i Oslo, Espen Kragelund.
Han føler seg privilegert, som får spille en avgjørende rolle i utvikling og drift av person- og godstrafikken rundt landets største knutepunkt.
– Jobben vi gjør hver dag, har en betydning i hverdagene til svært mange mennesker. Her får du være med på å forbedre systemene som gir mindre stans og god flyt i togtrafikken. Det er veldig motiverende.
Kragelund er stolt av hva han og kollegene i område Øst har fått til de siste årene. Nå ser han fram til å få nye kolleger, fordelt på alle baneområdene i landet. Som banesjef i Oslo har han drifts- og forvaltningsansvar for strekningen Lillestrøm til Brakerøya, utenom Gardermobanen, i tillegg til Spikkestadbanen, Gjøvikbanen, Alnabru og Lodalen.
Operative lederstillinger
– De nye stillingene blir operative lederstillinger, der du blir med i et lederutviklingsprogram. Du blir kjent med ulike deler av Bane NOR, som jernbaneteknikk, fornyelsesplanlegging og oppfølging i tillegg til forvaltning av et jernbaneområde, sier han
En av de viktigste oppgavene er å følge opp drifts- og vedlikeholdsleverandøren Spordrift.
– I tillegg til mye kontakt med ulike andre deler av Bane NOR, har vi tett og løpende dialog med de øvrige baneorganisasjonene i område Øst. Vi møtes på ulike arenaer som følge av jobben vi har, sier banesjefen.
Viktige valg og prioriteringer
– Vi skal sikre riktig prioritering og valg av nødvendige tiltak. Det vi tar stilling til, påvirker togframføringen. Vi jobber hele tiden med hvordan vi skal redusere risiko for feil, bestemme hvilke komponenter som skal byttes ut, og til hvilket tidspunkt. Samtidig skal vi sikre best mulig levetid i alle komponentene tilknyttet sporet, forklarer Kragelund.
Han mener at å jobbe i et baneområde gir en unik mulighet til å jobbe med mange ulike problemstillinger og følge opp at de blir gjennomført i praksis.
– Arbeidet vårt er så konkret, og utfordringene vi jobber med bør trigge lysten til å jobbe her hos mange. Jeg kan ikke se mange stillinger som kan matche akkurat det, smiler Espen Kragelund.
Fagsterkt miljø
Oppgavene i baneområdet handler i stor grad om å vedlikeholde eksisterende, spor og systemer der det går tog, i tillegg til å følge opp vedlikeholdsleverandørene.
– Spordrift har ca. 100.000 kontroller som skal gjennomføres i løpet av et år, og har ansvaret for dette på vegne av oss. I tillegg utføres feilretting og løpende utbedringer, forteller Kragelund.
Det er 14 ansatte i organisasjonen i Oslo, fra fire ulike fagfelt.
– De ansatte her ansvar innenfor signal, linjefaget, høyspenning og lavspenning. Det jobbes både innenfor eget område, men også tett sammen på tvers av ansvarsområde. Systemene påvirker hverandre, det gjør at vi må spille på lag. Vi har et fagsterkt miljø av folk som har lang fartstid i sine områder, sier Kragelund.
Vinner på utvikling av sensorteknologi Dersom Espen Kragelund skal trekke fram det han synes er mest spennende med jobben sin nå, kan han ikke komme utenom «Smart vedlikehold», som mange kjenner som et nøkkelområde.
– Jeg er heldig, for jeg sitter midt i navet av en svært spennende teknologisk utvikling, som handler om datadrevet vedlikehold, sier banesjefen.
Hans organisasjon får nemlig være med på utviklingen av et nytt, digitalt sporovervåkingssystem som samles i en brukervennlig app. Appen er et verktøy som skal gjøre det enklere å oppdage feil og uønsket utvikling, før feilene fører til stans og forsinkelser.
– Dermed kan vi tidligere enn før få mulighet til å planlegge nødvendige utbedringer, og prioritere på andre måter enn tidligere, sier Kragelund.
Bane NORs egen IKT-avdeling utvikler dette i samarbeid med avdelingene som har behov for nye teknologiske løsninger.
