Annonsørinnhold

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland – et godt ekteskap

Implenia Norge og Stangeland Maskin jobber side om side for å utføre flere store og komplekse infrastrukturprosjekter i Norge. – En stor suksessfaktor og gevinst for både oss og byggherre, sier Direktør for tunnel i Implenia Norge, Peder Sødal.

Implenia

Om JV Implenia Stangeland

* Implenia Norge er eid av sveitsiske Implenia Group og har omkring 650 ansatte. Spesialister på komplekse tunnel- og bruprosjekter.

* Stangeland Maskin er en familieeid bedrift i Rogaland, og driver bl.a. med grunnarbeid, masseflytting og bygging av vei.

* Arbeidsfellesskapet første jobb var E39 Eiganestunnelen bygget i forbindelse med Rv.13 Ryfast, som ble ferdigstilt i 2018.

* Utfører for øyeblikket E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, som er planlagt å ferdigstilles august 2025, samt E03 Boknafjordtunnelen Sør og E02 Boknafjordtunnelen midtre del på E39 Rogfast som er planlagt å ferdigstilles i 2030.

* Arbeidsfellesskapet er i anbudsfase på veiprosjektet Mandal – Blørstad på E39.

Annonsørinnhold på Bygg.no

Byggeindustrien har et eget område med annonsefinansiert innhold på bygg.no. Denne seksjonen er ikke knyttet opp mot Byggeindustriens journalister eller redaksjon, men er en distribusjonskanal for betalt innholdsmateriell.

Implenia Norge og Stangeland Maskin utfører for øyeblikket tre store og prestisjefulle infrastrukturprosjekter sammen: E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, og to parseller på E39 Rogfast – E03 Boknafjordtunnelen sør og E02 Boknafjordtunnelen midtre del. Boknafjordtunnelen blir verdens lengste undersjøiske tunnel. Hva er hemmeligheten bak denne solide, snart ti år lange alliansen mellom Implenia Norge og Stangeland Maskin?

Samkjørt fra start
Peder Sødal er direktør for tunnel i Implenia Norge, og mener at en viktig grunn til at arbeidsfellesskapet lykkes med et godt samarbeid er at de to prosjektorganisasjonene samlokaliseres tidlig i gjennomføringsfasen.

Mot samme mål: Arbeidsfellesskapets store gjennomføringskraft skyldes at begge har som mål å levere som avtalt. Her fra sammenkoblingen av Kvelland bru på E39 Lyngdal tidligere i år. Foto: Rita Tvede Bartolomei
Mot samme mål: Arbeidsfellesskapets store gjennomføringskraft skyldes at begge har som mål å levere som avtalt. Her fra sammenkoblingen av Kvelland bru på E39 Lyngdal tidligere i år.

«Implenia og Stangeland sitter sammen helt fra kontraktsignering, og dette er avgjørende for å få en god felles oppstart. Vi bruker mye tid i tidlig fase for å definere og fordele oppgaver og unngå misforståelser,» sier Sødal.

Sødal forteller videre at han har statusmøter med Stangeland Maskin hver uke. Der deler de erfaringer og sørger for at begge parter alltid er oppdatert og i forkant.

Erik Eiane i Implenia Norge er prosjektleder på E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, og opplever at de to organisasjonene har vokst sammen til én enhet på prosjektet.

«Vi spiser alle måltider sammen og har felles aktiviteter. Kulturelt er vi ganske like på anleggsplassen, og vi har stor respekt for hverandres fag. Vi har begge skjønt at vi trenger hverandre og er avhengige av hverandre for å lykkes,» sier Eiane.

Fortsetter det gode samarbeidet: Stangeland Maskin og Implenia Norge signerer kontrakten til E02 Kvitsøy i juni i år. F.v.: Daglig leder i Stangeland Maskin, Tommy Stangeland – Adm.dir. i Implenia Norge, Berger Johannessen og Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Fortsetter det gode samarbeidet: Stangeland Maskin og Implenia Norge signerer kontrakten til E02 Kvitsøy i juni i år. F.v.: Daglig leder i Stangeland Maskin, Tommy Stangeland – Adm.dir. i Implenia Norge, Berger Johannessen og Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik. Klikk for større versjon

Spiller hverandre gode
Nettopp at Implenia og Stangeland har like verdier og ulike kompetanser gjør arbeidsfellesskapet til en god match.

«Arbeidsfellesskapet med Implenia har gitt store fordeler for Stangeland. Vi har mulighet til å ta større jobber, fordi Implenia har viktig kompetanse på bru og tunnel. For oss er det helt avgjørende å ha en god samarbeidspartner som Implenia for å legge inn anbud på store prosjekter,» sier prosjektleder for Stangeland på E39 Lyngdal Øst – Lyngdal Vest, Per Svendsen.

Svendsen forklarer at Stangeland har dratt nytte av å jobbe på store og komplekse prosjekter med Implenia. Gjennom samarbeidet har de bygget verdifull kompetanse og erfaring som de tar med videre.

Direktør for tunnel i Implenia Norge, Peder Sødal, er enig i at de to selskapene spiller hverandre gode:

«Som børsnotert selskap har nok Implenia gjort Stangeland bedre på planlegging og langsiktighet, mens Implenia har dratt nytte av familieeide Stangelands bevissthet rundt egne operasjoner og kost».

«På en måte kan man nesten se oss som et ektepar – to individer med hver sine gode og dårlige egenskaper, som utfyller og støtter hverandre».

Samlet fra start: En viktig suksessfaktor for Implenia Stangeland er å bruke god tid på samkjøring fra start. Her fra samhandlingen til E02 Kvitsøy i juni i år.
Samlet fra start: En viktig suksessfaktor for Implenia Stangeland er å bruke god tid på samkjøring fra start. Her fra samhandlingen til E02 Kvitsøy i juni i år. Klikk for større versjon

Klare for flere store og komplekse prosjekter
I mai i år ble det klart at Implenia og Stangeland skal bygge E02 Boknafjordtunnelen midtre del, også kjent som Kvitsøy – den siste og mest komplekse parsellen på E39 Rogfast. Arbeidsfellesskapet har gjennomført en grundig samhandling sammen med kunden. Arbeidene med tilrigging begynte i august, og tunneldriften starter opp i oktober i år.

Tommy Stangeland er daglig leder i Stangeland Maskin, og mener grunnen til at samarbeidet går så smidig er at partene har tillit til hverandre og jobber mot samme mål: Å levere som avtalt.

«Vi er strålende fornøyde med samarbeidet med Implenia og at vi fortsetter å vinne store og komplekse prosjekter sammen. Arbeidsfellesskapet er en viktig del av vår strategi fremover. Skal vi gjøre noe stort, er det med Implenia,» sier Tommy Stangeland.

Sterkere sammen: Gjennom arbeidsfellesskapet kan Implenia og Stangeland ta på seg større prosjekter enn de kan utføre hver for seg.
Sterkere sammen: Gjennom arbeidsfellesskapet kan Implenia og Stangeland ta på seg større prosjekter enn de kan utføre hver for seg. Klikk for større versjon

Og det er allerede utsikter til fortsatt samarbeid. Implenia og Stangeland er nå i anbudsfase på veiprosjektet Mandal – Blørstad på E39. Nytt denne gangen er at Stangeland er i lead på prosjektet. Tidligere har fordelingen på prosjektet vært omtrent 70/30 for Implenia og Stangeland, mens Stangeland denne gangen har størst andel på grunn av mye masseflytting i dagen og mindre bru og tunnel.

«Vi er glade for at Stangeland ønsker å ha med Implenia i dette anbudet og at samarbeidet går begge veier. Arbeidsfellesskapet mellom Implenia og Stangeland er et lykkelig ekteskap,» konkluderer Peder Sødal i Implenia Norge.

Vil du bli med på laget?

Se ledige stillinger hos Implenia og Stangeland.

Powered by Labrador CMS